:

Sunday, October 20, 2013

Makanan yang Berbahaya Untuk Kucing

Views
 


Nampak beza entri kali ni? Huhu..Atas ni lah~ Cantik tak? Buat sendiri tau~ (Guna Photoscape je!) Nak tahu macam mana [admin Aliah] buat yang perkataan Assalamualaikum tu bagi setiap entri? Tutonya kat blog ni...Tahu kenapa buat macam tu, tak tulis tuto dia kat sini terus? (Banyaknya tanda tanya~) Sebab..nanti menyimpang tajuk pulak.. :p

(p/s : Maaf sebab lama tak update blog, asyik main GA je!  >_< )


{Dipetik daripada Berita Harian, Sabtu, 5 Oktober 2013, ruangan Inspirasi Meoww, muka surat 12}

Makanan yang boleh memudaratkan dan berbahaya kepada si comel anda

Tuna (ikan tongkol)

Memang kucing suka makan ikan, namun begitu tahukan anda ikan tuna tidak mengandungi zat yang diperlukan oleh kucing. Memberi ikan tuna secara berlebihan boleh menyebabkan keracunan merkuri (mercury poisoning).




Bawang dan daun bawang

Nampak pelik tapi tak mustahil kucing anda termakan atau mencuri makanan di dalam pinggan yang mengandungi bawang. Bawang dan daun bawang menyebabkan kekurangan sel darah merah, anemia, keracunan dan masalah 'gastrointestinal upset'.


Susu dan produk tenusu

Anak kucing memerlukan susu dan perlu diberikan susu jika anak kucing terpisah dengan induknya.Lain pula halnya jika memberikan susu dan keju kepada kucing dewasa, kerana boleh menyebabkan masalah pada sistem penghadaman. Kebanyakan kucing dewasa tidak boleh menghadamkan susu dan akan menyebabkan cirit-birit.


Anggur dan kismis

Jika diberikan kepada manusia, anggur dan kismis mempunyai banyak kelebihan, malah menjadi makanan ringan kegemaran arnab, hamster dan haiwan kecil yang lain. Berlainan pula dengan kucing kerana anggur dan kismis adalah makanan yang boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang dan membunuhnya.




Kafein

Pemberian kafein boleh memudaratkan dan kesannya tidak boleh diubati. Antara tanda keracunan ialah lesu, bernafas dengan laju, kejang otot dan sawan. Kafein bukan sahaja terdapat dalam minuman seperti teh, kopi dan coklat, tetapi juga dalam minuman bertenaga. Berhati-hati jika anda penggemar kopi dan pastikan anda tidak memberikan kucing anda menikmatinya juga.

{Sambungan ini dipetik daripada blog Chef Obie}


Alkohol

Keburukan alkohol sama seperti kesannya pada manusia dan boleh menjejaskan hati dan otak. 2 sudu alkohol boleh menyebabkan seekor kucing yang seberat 2kg mengalami koma. Dan sesudu lagi boleh membunuhnya! 


Coklat

Coklat boleh menyebabkan kematian. Tanda-tanda keracunan sama seperti keracunan lain, iaitu degupan jantung tak stabil, kejang otot dan sawan.




Gula-gula dan manisan

Gula-gula, gula getah, ubat gigi, dan apa saja manisan yang mengandungi xylitol boleh mengakibatkan peningkatan insulin dalam badan kucing anda, dan menyebabkan paras gula dalam badan merosot. Xylitol boleh mengakibatkan kegagalan hati. Tanda keracunan ialah muntah, lesu, hilang keseimbangan badan dan sawan.

Lemak dan tulang haiwan

Lemak dan tulang boleh menyebabkan muntah dan cirit-birit. Selain itu, tulang boleh menyebabkan masalah tercekik dan mencederakan sistem penghadaman kucing. 


Telur mentah

Telur mentah mengandungi bakteria seperti salmonella dan E.coli. Protein dalam telur putih yang mentah yang dipanggil avidin menghalang penyerapan vitamin B biotin dan akan menyebabkan keguguran bulu dan masalah kulit pada kucing.

Daging dan ikan mentah

Seperti telur mentah, daging dan ikan mentah boleh mengandungi bakteria penyebab keracunan. Enzim dalam ikan mentah boleh menghapuskan thiamine, iaitu penyumbang vitamin B untuk kucing anda. Kekurangan thiamine boleh menyebabkan kerosakan otak dan koma.

Makanan anjing

Sekali sekala memakan makanan anjing tak mengapa. Tetapi perlu diingatkan makanan anjing tidak direka khas untuk keperluan kucing anda dan isi kandungan kedua-dua makanan ini adalah berbeza. Makanan kucing mengandungi lebih banyak protein, vitamin dan fatty acids. Pemberian makanan anjing secara berterusan menyebabkan kucing anda kekurangan zat dan nutrisi. 

Hati ayam

Kuantiti yang kecil tidak mengapa. Tetapi jika berlebihan akan menyebabkan keracunan vitamin A. Keadaan ini boleh menjejaskan tulang kucing anda. Tumbesaran tulang akan terbantut dan kucing akan mengidapi osteoporosis. Keracunan vitamin A juga boleh membawa maut. 

'Treats' dalam kuantiti yang banyak

Seperti manusia, terlalu banyak makan 'treats' boleh menyebabkan obesiti dan diabetes. 




Yis/ragi roti

Kegunaan yis/ragi adalah sebagai penaik roti/kek. Sekiranya di makan oleh kucing, perut kucing anda akan membengkak dari dalam dan menyebabkan kesakitan. Yis /ragi juga boleh menyebabkan keracunan alkohol pada kucing. 

Ubat-ubatan manusia 

Kesilapan yang biasa dilakukan oleh pemilik kucing ialah memberi makan ubat-ubatan manusia kepada kucing mereka yang sakit. Jangan memberi ubat yang diberi dari farmasi kecuali telah mendapat pengesahan dari doktor. Ubatan seperti paracetamol, acetaminophen dan ibuprofen boleh menyebabkan kematian pada kucing. 

Dah habis? Belum lagi~ ;) Ada lagi la! ---> |
                                                                                                               |
                                                                                                              V
Special : Koleksi Gambar Makanan yang Berbahaya untuk Kucing Bersama Kucing!

Amboi, golek-golek tengok alkohol tu ye? Nasib tak minum! Tapi,yang siap tendang  kawan demi melihat alkohol tu kenapa pulak? Nasib baik kawan dia tu sabo je kan?

Yang ni tak tahulah dia tengok kafein tu ke, ataupun sengaja nak buat muka manja ala-ala Puss and Boots kat tuan dia yang tengah tuang kafein tu supaya bagi dia rasa sikit~

Bersedia! Sikit je lagi dia nak terkam tu! Tapi, kenapa gula-gula kegemaran admin masa kecik ada kat atas lantai pulak? Tak kotor ke?

Tengoklah, cara pandangan dia pada coklat tu. Berharap sangat tu~ Tapi, apa benda putih yang dia tengah pegang tu? Coklat,ya?

Yang ni lawak! Tuan dia letak benda tu kat leher anjing tu supaya anjing tu tak nampak yang kucing tu tengah curi makan makanan dia~

Macam nak tak nak je muka dia..

Yang ni, dah sah muka Puss and Boots! Ataupun muka kucing yang mempunyai keinginan yang mendalam~

Belum makan lagi dah jilat bibir?

Muka dia macam tak nak je pada hati ayam tu~ Cer tengok betul-betul,dia pandang camera lah!

Baik betul kucing ni~ Orang pun susah nak telan ubat, apatah lagi kucing, melainkan kucing ni! Sukerela tu~

Ingat diri tu katak ke? Boleh zas lidah ke sini, zas lidah ke situ..

Tak tahu lah budak ni nak terkam pastu makan ke terkam pastu peluk...

Muka takjub tu~

Hidu-hidu. Nak check basi lagi ke tak.

Ni sekor lagi, belum makan dah jilat bibir.
Lagi mata Puss and Boots!
Penat tak baca? Penat lagi orang yang menulis menaip ni tau! Ucap terima kasih di bahagian komen sebab kalau bukan admin lah yang tulis, sampai bila pun tak tahu kan? Pastu nanti mulalah bagi susu ngan tuna tiap-tiap hari. Kalau kucing mati, barulah nak menangis tak berlagu ya? Nak lagi? Apa? Tak nak? OK, memandangkan orang yang baca dan menaip ni sama-sama penat, jadi kita stop je lah ye? ;)
Sumber imej :Pak Cik Google

-TATA!-








No comments :

Post a Comment

Siapa yang murah hati bolehlah tolong sedekahkan komen.Terima kasih~

Spread the love! (っ◔◡◔)っ ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...